pelgrims, kloosters en natuur - Reisverslag uit Manigange, China van Herman & Roos Permentier / Vercauteren - WaarBenJij.nu pelgrims, kloosters en natuur - Reisverslag uit Manigange, China van Herman & Roos Permentier / Vercauteren - WaarBenJij.nu

pelgrims, kloosters en natuur

Blijf op de hoogte en volg Herman & Roos

05 Mei 2014 | China, Manigange

De rugpijn is vandaag veel beter en dus doen we een uitstap naar Beri op 15km van Garze. We huren een busje met chauffeur en rijden langs schitterende sneeuwbergen! Beri was vroeger een ommuurde stad met een kasteel, na de inval van de Chinezen blijft er nog slechts een ruïne over. Aan de noordkant van de rivier ligt het Beri klooster. Het mooie weer, het spectaculaire landschap, de typische mensen geven ons een onwerkelijk gevoel.
De huizen zijn met leem bepleisterd en overal tegen de muren hangen jak plaveien te drogen, die
later zullen gebruikt worden als brandstof voor de kachel. We mogen nog eens een kijkje nemen in één van de huizen. Op de binnenkoer springen 2 waakhonden luidt blaffend en grommend naar ons op. Gelukkig liggen ze vast. Alles is proper onderhouden. Het huis is niet zo groot als het vorige, maar weer prachtig versierd met schilderwerkjes.
We vinden het leuk dat we overal kunnen stoppen en rondkijken wanneer we willen, als je het openbaar vervoer neemt, gaat alles aan je voorbij! Nu beleven we alles intenser!
Onderweg ontmoeten we een groepje Tibetaanse pelgrims op weg naar Lhasa in Tibet. Deze bedevaart van 535km wordt al biddend afgelegd. Waarbij ze met hun beide handen voorhoofd, mond en hart aanraken vervolgens op de knieën gaan zitten, voorover buigen tot het voorhoofd de grond raakt en tenslotte gaan ze helemaal languit liggen met de handen naar voren, staan recht, doen een paar passen om terug het ganse ritueel te herhalen!
Ze dragen een beschermende schort, stukken autobanden op de knieën en houten blokjes aan de binnenkant van de handen. De pelgrims zijn soms maanden onderweg! Ze worden gevolgd door een tractor met tenten en voedsel. Ze doen dit om een gunstigere wedergeboorte te bewerkstellen.
Een eindje verder zien we ineens een asceet op een heuvel zitten, met zijn gebedsmolen draaiend en mantras prevelend. Een speciaal figuur!
We zetten onze rit verder naar Khargang, waar we de Dargye Gompa bezoeken. Het klooster ligt op 3535m hoogte en is hernieuwd. Sinds 1988 zijn er vrijwilligers en kunstenaars aan het werk.
Op de terugweg naar Garze nemen we nog een Tibetaanse vrouw mee. Ze vindt het fantastisch ol met ons mee te rijden en dat is wederzijds!
Om 17u zijn we terug in het hotel. Tijd over om aan onze blog te werken!
Morgen eindelijk naar Larung Gar, het grote monnikenklooster!

• 05 Mei 2014 - 16:56

Ellen:

Ja, fijn zo reizen met eigen auto met chauffer en kunnen stoppen waar je wilt. Vind ik ook altijd zo'n voordeel. Jullie zien veel moois. En de mensen daar zijn heel speciaal!

• 07 Mei 2014 - 18:04

Frieda Vanslembrouck:

jullie zitten werkelijk in een andere wereld,zijn jullie s'avonds niet moe om nog aan jullie blog te werken

na zoveel km per dag