Een dagje mensen kijken in Dege - Reisverslag uit Manigange, China van Herman & Roos Permentier / Vercauteren - WaarBenJij.nu Een dagje mensen kijken in Dege - Reisverslag uit Manigange, China van Herman & Roos Permentier / Vercauteren - WaarBenJij.nu

Een dagje mensen kijken in Dege

Blijf op de hoogte en volg Herman & Roos

11 Mei 2014 | China, Manigange

Een dagje mensen kijken
Vandaag doen we het rustig aan. Om 10u is het elke dag appel op de binnenkoer van het hotel voor het personeel. Er wordt dan een box geïnstalleerd waaruit luidde muziek schalt Het personeel, dat voor de gelegenheid getooid is in een outfit met veel te lange mouwen, neemt plaats in een cirkel om op een drietal liederen te dansen. Daarna vormen ze rijen en de hotelmanager roept al de namen af, waarop ieder antwoord: ”aanwezig”. Vervolgens leest of liever brult de manager het huisreglement voor: “Gaan jullie vandaag jullie best doen? Antwoord personeel: “ja, wij gaan ons best doen”(eigenlijk: nee want wij slapen liever de ganse dag). Manager: “gaan jullie de douches proper kuisen”? Antwoord personeel: “ja, wij gaan de douches proper kuisen”(eigenlijk: nee want ze zijn toch al zo vuil dat we ze niet meer proper krijgen) En zo gaat dat nog een tijdje door!
Dan wordt er gezamenlijk nog een militaristisch lied gezongen en het personeel is weer gemotiveerd voor een ijverige werkdag.
Na dit niet te missen spektakel verlaten we het hotel en bezoeken nog een klooster. De monniken vertonen onmiddellijk interesse voor ons. Het eerste wat ze altijd vragen is uit welk land we komen:
“Bilishe” . Voor de rest drukken we ons uit met gebaren, wat soms hilarische situaties oplevert en zeer grappig voor beide partijen. Vandaag hebben we voor de eerste maal een monnik ontmoet die goed Engels sprak: “geleerd van de Amerikaanse films” zei hij. De mensen spreken enkel Tibetaans en Chinees. iamand spreekt Engels. Het valt ons trouwens op dat er nog veel analfabeten zijn.
Typisch voor deze streek zijn vrouwen met precies kleine hoedjes van juwelen op hun hoofd, heel mooi! Ook mannen en vrouwen met een soort cowboyhoed op zijn er veel te zien. Eén ding herhaalt zich steeds: hun vriendelijkheid, waar je ook gaat!
Westerse toeristen blijven afwezig, in totaal zijn we er nog maar 3 tegengekomen op heel deze reis, wat we zeker niet erg vinden! De streek wordt weinig bezocht (wat ze ook uniek maakt!) omdat ze regelmatig door de Chinese regering gesloten wordt. Dus het is altijd een gok als je als toerist hierheen wilt. Dit is ook de reden waarom er geen georganiseerde reizen naar deze kontreien gaan

• 11 Mei 2014 - 17:25

Annie Van Tricht:

prachtige foto's !!! en zo te lezen ook een prachtige reis.

De Herman is zeker in zijn nopjes zoveel belangstelling dat doet toch iets met ne mens hé

• 11 Mei 2014 - 18:50

Frieda Vanslembrouck:

hallo ginder,

weer zeer mooie foto's, we vragen ons af dat jullie het hier nog gewoon gaan worden

in die wondere wereld

en tussen de monikken

geniet er maar van ,we genieten mee

julien en frieda xx

• 11 Mei 2014 - 21:53

Naomi:

Ela,

al die belangstelling daar, nog terug komen he!! ;-)

• 11 Mei 2014 - 23:15

Werner:

hallo jullie tweetjes daar,

ga het kort houden want net terug van bezoek waar ik een aantal heerlijke single malts heb mogen proeven.(tis weekend,dan mag dat).

Ik vraag mij trouwens af wat daar de nationale drank is buiten een kommetje water,of een tasje thee?
    er moet toch één of andere specialiteit bestaan of is alcohol totaal verboden daar?

wat het appel in het hotel betreft,dat ken ik maar al te goed!
    bij de spoorweg bestaat dit al vele jaren.
    gaan jullie vandaag goed werken?antwoord personeel:ja zolang we maar een uur vroeger mogen stoppen!
    gaan jullie dinsdag goed werken?... nee want dan hebben we een compensatiedag!
    gaan jullie woensdag goed werken,... nee want dan hebben we een rustdag!
    gaan jullie donderdag goed werken?... nee want dan staken we!
    gaan jullie dan vrijdag goed werken?... natuurlijk want dan moeten we maar een halve dag komen!
    misschien het weekend?... we willen wel maar nog veel te veel verlof staan!

dit geld natuurlijk niet voor mij hé,
    ik als treinbestuurder moet wel hard en veel werken zoals jullie wel weten!

nog vele groetjes.

• 12 Mei 2014 - 10:13

Frank En Antoinette:

zo'n mooie juwelen da die dragen !!vooral die rode stenen parels op foto 2
    geniet er maar met volle teugen van want daar ga je niet elk jaar naar toe he ??