Yarchung gar, nonnenklooster - Reisverslag uit Manigange, China van Herman & Roos Permentier / Vercauteren - WaarBenJij.nu Yarchung gar, nonnenklooster - Reisverslag uit Manigange, China van Herman & Roos Permentier / Vercauteren - WaarBenJij.nu

Yarchung gar, nonnenklooster

Blijf op de hoogte en volg Herman & Roos

14 Mei 2014 | China, Manigange

Maandag: 12 mei
Van Dégé rijden we terug over de Chola Pass naar Ganze
Dinsdag: 13 mei 2014
Vandaag bezoeken we een nonnenklooster op 5 uur rijden van Ganze.
De weg is in redelijk goede staat, we hadden het erger verwacht! We moeten weer een bergpas over.
Het uitzicht is schitterend, het mooiste tot hiertoe. Sommige bergen zijn bedekt met aders van sneeuw, anderen zien volledig wit. In de verte zien we een plateau van sneeuwbergen een bizar zicht! Ook de wolken zijn speciaal omdat we op 4000m hoogte zitten en hoog aan de hemel zweven roofvogels.
Door een toegangspoort rijden we het kloosterdomein binnen, dat op een grote grasvlakte ligt. Het Yarchen klooster werd pas in 1985 gebouwd. Er verblijven vooral nonnen maar ook monniken en honderden verwilderde straathonden. Je ziet dat ze het niet erg breed hebben, maar dank zij de financiële steun van hun familie kunnen ze hier verblijven. Het klooster telt 10.000 leden vooral jonge mensen. Het domein ziet eruit als een kleine stad met duizenden armzalige barakken en wordt doorkruist door een rivier. Ze leven in uitzonderlijke eenvoudige en barre omstandigheden en moeten voor alles zelf zorgen. Ook hun woonst timmeren ze zelf ineen! Elektriciteit is er van 19u tot 22u. Op de heuvelflanken staan er overal meditatiehokjes van 1m op 1m waarin ze zich kunnen afzonderen voor gebed. Het klooster staat op geen enkele landkaart noch in een reisgids, vandaar dat er zo goed als geen enkele toerist komt. Gelukkig heeft Hercule Poirot van Mechelen deze indrukwekkende en pittoreske laats weten te ontdekken. Als we hier aankomen worden we bestormd en bekeken alsof we het 8ste wereldwonder zijn. Monden vallen letterlijk open. Iedereen wil naast ons staan en ons begroeten. Op een plein waar gebeden voorgelezen worden, valt alles stil en zijn alle blikken op ons gericht. En dat zijn er honderden. Het geeft heel apart en raar gevoel! Weer worden er tientallen foto’s van ons genomen en moeten we constant poseren. Life is sweet as a rockstar!!!! Nu weten we wat het is om een beroemdheid te zijn.; leuk, maar soms weet je niet meer hoe je je moet gedragen. Waar hebben we dit aan verdiend????,,……………… ( ja,ja vul maar in) We logeren in een hotel van het kloostercomplex waar monniken en nonnen van andere kloosters verblijven. Ze komen hier op bezoek.
Twee bedden met bed verwarming en propere lakens, over de rest ga ik niet uitwijden!
Voor mij was het vrijdag de dertiende i.p.v. dinsdag de dertiende. Op weg naar het hotel, voel ik plots een scherpe pijn in mijn rechterbeen. Ik schrik , kijk om en zie nog juist een hond vlug weglopen.
Hij had mij gebeten! Ik was er eventjes niet goed van. Gelukkig had ik een dikke broek aan (speciaal aangedaan tegen hondenbeten) en was het er niet door. Het zal wel een ferme blauwe plek worden, maar al bij al heb ik nog geluk gehad! Morgen ga ik wel extra opletten! Een verwittigde mens…….
Woensdag: 14 mei 2014
Onze chauffeur is niet van de snuggerste. Herman heeft er gisteren een half uur over gedaan om hem uit te leggen dat we vandaag rond 12u willen vertrekken. Om 8:30u staat hij op onze deur te kloppen. We liggen nog in ons bed. Hij wil onmiddellijk vertrekken, want hij moet nog ergens zijn.
Herman kan hem overhalen om later te vertrekken. We vullen onze resterende tijd met foto’s trekken van nonnen, die de kora doen. Dit is een rondgang, waarbij ze aan grote molens draaien, terwijl ze gebeden prevelen. Ik zie een monnik terwijl hij zijn behoefte aan het doen is in de wei in zijn achterste gebeten worden door een hond. Kwaad springt hij op en gooit een steen! Dus ik ben niet alleen die gebeten wordt! Mijn hondenbeet ziet er trouwens goed uit! Hij is niet ontstoken, oef!
Rond 11u staan we gepakt en gezakt klaar om te vertrekken. Helaas, de chauffeur heeft geen haast meer en hij wil eerst eten. Rond 12u stappen we eindelijk in de auto, er zijn een paar nonnen die ook onze richting uit moeten. Maar de chauffeur brult er iets onvriendelijks tegen en rijdt door. Rare mens! De terugrit verloopt zonder problemen en rond 16u zijn we terug in Ganze.

• 14 Mei 2014 - 14:20

Vera:

* Nog een mooier landschap dan de vorige dagen, moeilijk te geloven.
    * Tja, alle godsdiensten zijn vrouwonvriendelijk. Ginds geeft men liever donaties voor een lama zijn luxeauto dan voor de levenstandaard van de nonnen. Hier had een Duitse bisschop een bad van 15.000 euro in zijn Luxebadkamer geplaatst. Die contrasten maken je verhaal boeiend.
    * Heeft uw Hercule al zjuzekeszalf op de beet gedaan?
    Hou je haaks en geniet.

• 14 Mei 2014 - 15:50

Naomi:

Mamie hou die beet maar goed in het oog he!!
    Laat papa u maar goed verzorgen hihi

• 14 Mei 2014 - 16:46

Ellen:

Weer een prachtig verhaal en prachtige foto's. Wat een belevenissen. Pas wel goed op de honden daar! Ik begrijp dat de beet niet echt door je broek gegaan is en slechts een blauwe plek heeft opgeleverd. Gelukkig maar.

• 14 Mei 2014 - 16:52

Herman & Roos Permentier / Vercauteren:

Voor alle duidelijkheid; die 'beet' was nooit door de huid. Heeft nooit gebloed. Het was eerder een stevig knapje. Geen enkel probleem dus.

• 14 Mei 2014 - 19:06

Frieda Vanslembrouck:

weer boeiende avonturen,mooie boeiende verhalen,maar bent op jullie hoede,nog veel plezier

groetjes

• 16 Mei 2014 - 16:39

Harry:

hoe komt dat nu dat alle woefkes zo agressief zijn tegen u, provocatie of is het puur toeval zoals Flukie of Loeka en die monnik als je honger hebt en je ziet daar zo'n schoon hespeke hangen ik zou er ook in bijten