Ya’an en een stukje Pairi Daisa - Reisverslag uit Chengdu, China van Herman & Roos Permentier / Vercauteren - WaarBenJij.nu Ya’an en een stukje Pairi Daisa - Reisverslag uit Chengdu, China van Herman & Roos Permentier / Vercauteren - WaarBenJij.nu

Ya’an en een stukje Pairi Daisa

Blijf op de hoogte en volg Herman & Roos

19 Mei 2014 | China, Chengdu

Ya’an en een stukje Pairi Daisa
Maandag
Vandaag was het een luie dag. Als we opstaan is het fel aan het regenen. Niet echt een weer om panda’s te bezoeken. Dus blijven we vandaag in Ya’an. De stad ligt op een hoogte van 580m op de rand van het Tibetaanse plateau en diende in het verleden als plek waar Chinese en Tibetaanse handelaren elkaar ontmoetten. Er werd vooral veel thee verhandeld. We kuieren een beetje rond, echt veel is er niet te zien. Wel het ene eethokje na het andere. We vragen ons af voor wie al dat eten bestemd is? Er zit nergens veel volk! Om 14u houden we het voor bekeken en met de stadsbus rijden we terug naar ons hotel.
Dinsdag
Het is prima weer om naar het Bifenxia Reuzenpanda center en bijhorende gorge te rijden. Het ligt op 16km van Ya’an . De Bifeng gorge is 120m diep. Een lift die 99 verdiepingen daalt brengt ons naar de bodem van de kloof. We bevinden ons in het regenwoud. Het wordt een hele klim langs gladde paadjes en mooie watervallen terug naar de top. Boven wacht ons een busje dat ons dieper in het park brengt, waar we de panda’s van dichtbij kunnen observeren. Bifenxia bezit een kweekcentrum voor reuzenpanda’s. In het park zijn er ongeveer 60 volwassen panda’s. De bezoekers krijgen er slechts een tiental te zien. Er zitten ook zes kleintjes in de bomen te soezen. Rond 17u nemen we plaats in een minibus. Er zijn 14 zetels, maar de chauffeur wil zoveel mogelijk geld verdienen en er mogen 20 personen instappen, ze moeten wel direct betalen! Mensen zitten op elkaars schoot en een aantal moet gebukt rechtstaan. Dan verandert ze plots van gedacht! Het overtollige volk moet uitstappen! Ze moet dan ook hun geld nog eens teruggeven! Soms is de logica hier ver te zoeken! De kunst voor ons westerlingen is om het ganse schouwspel als een grap te zien en er u niet aan te ergeren.

• 21 Mei 2014 - 11:37

Frieda Vanslembrouck:

zeer mooi in hun eigen habbitat