Leshan, grootste boeddha ter wereld in rotswand - Reisverslag uit Leshan, China van Herman & Roos Permentier / Vercauteren - WaarBenJij.nu Leshan, grootste boeddha ter wereld in rotswand - Reisverslag uit Leshan, China van Herman & Roos Permentier / Vercauteren - WaarBenJij.nu

Leshan, grootste boeddha ter wereld in rotswand

Blijf op de hoogte en volg Herman & Roos

21 Mei 2014 | China, Leshan

Woensdag 21 mei 2014
Op 3 uur rijden van Ya’an ligt Leshan! Maar eerst nog eens tanken natuurlijk! Ineens horen we een boenk! Onze chauffeur is tegen een borduur gereden! De deur gaat niet meer open! Met een smile
(of zijn het zijn Chinese ogen) haalt hij zijn gereedschapskoffer boven, na een 20 tal minuten geklop en gesleutel wordt de kist terug opgeborgen en kunnen we vertrekken. Het is mistig onderweg en we zien rijstvelden, theeplantages en groenten uit eigen tuin in de velden staan. Wanneer we van de bus stappen gaan we naar het tourist office voor enkele inlichtingen. De receptioniste is in een diepe slaap gesukkeld en als we haar vragen waar de stadsbus stopt, zwaait ze verdwaasd met haar armen naar alle richtingen. Eén ervan zal wel de juiste zijn, die mogen we zelf kiezen! Herman (de oplossing voor alle noodgevallen) vindt de bushalte en bus 3 brengt ons naar de ingang van het park. Bij het afstappen van de bus worden we al gauw aangeklampt door een vrouw die ons naar een hotel loodst. Het is oké en we trekken erin voor 1 nacht. Dan bezoeken we de 71m hoge Boeddha!
Een monnik liet in 713 dit reuzenbeeld uithouwen in een rode zandstenen rots. Het doel ervan was om de rivier te kalmeren, zodat de schepen niet meer zouden vergaan in het wilde water en er geen overstromingen meer zouden plaatsvinden. De voltooiing van het kunstwerk duurde 70 jaar. Enorme brokstukken weggehakte steen vielen in het water, waardoor de rivier trager werd en de schepen rustig konden voorbij varen. Langs een trap dalen we af en vanop verschillende platvormen kunnen we het beeld bewonderen. De schouderbreedte bedraagt 28m, en de vingers 8,3m.
Om het beeld van op afstand in zijn geheel nog eens te kunnen bekijken, kopen we een ticket en varen we met een soort flandria langs de voorzijde. Samen met 2 wachters langs weerszijde van de Boeddha vormt dit een mooi plaatje!

• 22 Mei 2014 - 07:56

Frieda Vanslembrouck:

ongelooflijk mooi!!

julien en frieda x

• 23 Mei 2014 - 09:46

Andy Moens :

ziet er echt mooi uit daar !!
    amuseer jullie nog zeker het zijn de laatste dagen :)
    en ik weet iemand dat ni kan wachte tot jullie trug zijn ;)

groetjes andy