Garze/Ganzi/kandze - Reisverslag uit Luhuo, China van Herman & Roos Permentier / Vercauteren - WaarBenJij.nu Garze/Ganzi/kandze - Reisverslag uit Luhuo, China van Herman & Roos Permentier / Vercauteren - WaarBenJij.nu

Garze/Ganzi/kandze

Blijf op de hoogte en volg Herman & Roos

02 Mei 2014 | China, Luhuo

Gisterenavond charterden we een gans minibusje om ons vandaag naar Garzi te brengen. We betaalden de 7 plaatsen. Om 8:30u vertrekken we met onze Tibetaanse chauffeur. Bij het buiten rijden van Tagong passeren we de 3de hoogst gelegen luchthaven ter wereld (4280m). Het wordt een aangename 6u durende rit over geasfalteerde wegen. Dit hadden we niet verwacht. Er was ons verteld dat de rit 12u zou duren en dat de weg zeer slecht zou zijn! Onderweg steken we een pas en een hoogvlakte over. Geregeld komen we Tibetaanse dorpjes tegen. Het merkwaardige is dat alle huizen identiek en nieuw zijn. Onderweg laten we onze chauffeur stoppen en we wandelen zo’n dorpje binnen. Een man met cowboy hoed en zijn vrouw doet teken dat we moeten binnenkomen. We kunnen onze ogen niet geloven, zo een mooi huis! We stappen binnen langs de stal voor de jaks en de auto,
via een trap komen we in de leefruimtes: een zitkamer voor gasten, een eetkamer, een salon, een keuken, een kamer met een huiskapel. De eigenaar laat trots de afbeeldingen zien van de Tibetaanse goden, groot is zijn verbazing als Herman keer op keer kan benoemen: Sakaymuni, Jampelyang, Avolokiteshvara.... Langs het terras begeven we ons naar de slaapruimte van 15m op 8m waar rondom rond brede zitbanken geplaatst zijn met kussens erop (de matrassen).
Alle vertrekken zijn versierd met Tibetaanse muurschilderingen.
Dan rijden we Ganzi binnen, gelegen in een erg brede vallei, de grond is er zeer vruchtbaar, waardoor ze hier de beste gerstoogst hebben van heel Tibet. In Garze heb je een mooi zicht op de besneeuwde toppen van de Kawalung keten, een uitloper van de Himalaya.
We overnachten in een Chinees hotel. Het warm water hebben ze hier nog niet uitgevonden!

• 02 Mei 2014 - 16:17

Vera:

Inderdaad, verrassend mooi huis. Een rijke streek of bij het dorpshoofd te gast? Hoe communiceren jullie eigenlijk? Spreekt de chauffeur Engels?
    Krijgen jullie 's morgens en 's avonds een kom warm water voor een kattewas.
    ik begin goesting te krijgen in een reis.

• 02 Mei 2014 - 16:23

Ellen:

Erg leuk dat jullie binnen in het huis mochten kijken. Ziet er op de foto's ook mooi uit!

• 02 Mei 2014 - 16:37

Herman & Roos Permentier / Vercauteren:

Nee de chauffeur sprak geen enkel woord Engels, we keken wat Tibetaanse woorden en voor de rest veel handgebaren. We zijn gewoon gestopt langs de weg en hebben de mensen in het dorp gewoon aangesproken. Die paar woordjes Tibetaans doen letterlijk deuren open. Deze streek is inderdaad rijker dan andere plaatsen. We verblijven in een Chinees hotel in verval. leek mooi maar alles is stuk, behalve Wifi!! we bloggen met een tablet die we 3 dagen voor ons vertrek gekocht hebben (bedankt voor de tip Ellen) Morgen naar het chicste van de stad.

• 02 Mei 2014 - 22:36

Werner:

Wat een zicht,al die kleine rode huisjes op de berg.
    In Hailuogou(ik weet niet of het vlakbij is),daar is het glacier park met mooie warm waterbronnen waar je kunt zwemmen en genieten.Ik heb er zeer mooie fotos van gezien.
    Het wordt wel uitgebaat natuurlijk maar zal allicht wel niet duur zijn.
    Het ligt iets ten zuiden van Luding.

groetjes

• 02 Mei 2014 - 22:38

Harry:

is dat allemaal geschilderd of is dat ingelegd in hout in dat huis,?het is in ieder geval prachtig

• 03 Mei 2014 - 14:18

Herman & Roos Permentier / Vercauteren:

Ha, broertje! Het is allemaal geschilderd en alle tekeningen hebben een religieuze betekenis!
    Het is inderdaad prachtig! Je zou hier inspiratie kunnen opdoen!