Dege, drukkerij & klooster - Reisverslag uit Manigange, China van Herman & Roos Permentier / Vercauteren - WaarBenJij.nu Dege, drukkerij & klooster - Reisverslag uit Manigange, China van Herman & Roos Permentier / Vercauteren - WaarBenJij.nu

Dege, drukkerij & klooster

Blijf op de hoogte en volg Herman & Roos

10 Mei 2014 | China, Manigange

Vandaag en morgen verblijven we nog in Dégé een stad van 60.000 inwoners. Vroeger was het bekend om zijn apothekersmonniken, die de traditionele geneeskunde ontwikkelden. Nu is het
vooral bekend om zijn drukpers van soetra’s (teksten met onderricht van boeddha).
’s Morgens verhuizen we eerst van kamer, want de rioolgeur is toch niet meer te harden, zelfs het kamermeisje knijpt haar neus dicht!
Langs souvenirwinkeltjes wandelen we naar het Gonchen klooster. Als we de keuken passeren, steken we ons hoofd eventjes binnen. Het is een grote donkere ruimte, waar reusachtige potten op het vuur staan te pruttelen. Dan bezoeken we de verzamelhal van het klooster. Plots komen er jonge monniken (10-12j) de hal binnen gespurt met veel te zware houten potten met daarin rijst en groenten. Ze worden gevolgd door volwassen monniken, die allen plaatsnemen op matten achter houten kastjes. Het gebed voor het eten wordt gezongen, elke monnik haalt zijn potje boven en de diener monniken beginnen met het volscheppen van de kommetjes. Daarna wordt er nog eens rondgegaan met een moor met kokend water. Tijdens het eten mag er niet gesproken worden, dus is het muisstil (buiten gesmak en geboer). Na het eten is er een oudere monnik, die een ganse stapel teksten afratelt. We blijven niet tot het einde!
Het is ondertussen 15u, tijd voor een bezoek aan het Bakhong, de drukkerij van het Gonchen klooster. De drukkerij werd gebouwd in 1729. Het is de grootste Tibetaanse drukkerij van soetra’s.
Er bevinden zich 290.000 houten printblokken. 70% van de Tibetaanse literatuur bevinden zich in de bibliotheek van drukblokken. De blokken zijn gemaakt uit het hout van de rode berk. De inkt van de as van de verbrande bast van de azaleaboom en het papier van de wortels van een kruid. Het papier is licht giftig zodat het minder vlug wordt aangetast door wormen en muizen.
De drukblokken worden opgeslagen in houten rekken mooi geordend. Op de 2de verdieping maken een tiental duo’s dubbelzijdige afdrukken van houten, gegraveerde drukblokken. Dit aan een hoog tempo. Dan worden de papieren te drogen gehangen, gesorteerd en verpakt. Vanop het dak zien we de typische Tibetaanse huisjes van de monniken liggen.

• 10 Mei 2014 - 19:58

Werner:

Halloo,daar

Ik denk dat wanneer jullie terug in Belgie zijn:
    jullie zeer moe zullen zijn,
    veel honger zullen hebben,
    blaren op jullie voeten zal hebben,
    eeltkussens op jullie achterwerk hebben,
    immuum zullen zijn voor kwalijke geurtjes.

maar jullie huis zal als een villa aanvoelen,
    en je skoda zal als een dikke mercedes rijden.

• 10 Mei 2014 - 20:07

Harry:

op foto 4 0f d 601969 had ons roos ofwel ne knappe monniik ofwel een muis zo gefocust ,knappe foto's aloewel soms verwarrend dat het een man of een vrouw was,maar wij zijn dat hier gewoon met het songfestival dat we niet meer weten of het een vrouw of ne man is de clou is nen baard.

• 11 Mei 2014 - 04:42

Herman & Roos Permentier / Vercauteren:

Werner, we wisten niet dat je zo een poëtisch talent had, ZO origineel, we zitten hier hardop te lachen, en de buren kloppen op de muren voor nachtlawaai!!! maar je hebt volkomen gelijk! Je had het niet beter kunnen omschrijven. Schrijf eens een boek zeg!!

• 11 Mei 2014 - 15:18

Herman & Roos Permentier / Vercauteren:

Harry, in de monastries zijn het allemaal mannen, met of zonder baard En buiten de monastry heeft er niemand een baard want ze hebben te weinig haargroei! Ik heb trouwens uw raad opgevolgd je weet we van die jak, en mijn rug is weer tip, top! Misschien voor navolging vatbaar???

• 11 Mei 2014 - 21:56

Naomi:

Mooie foto's getrokken papa!
    En je loopt er weer fier rond zeker met zoveel belangstelling voor je baard hihi.